Du är här:

Revisorer

Varje år granskas all verksamhet som bedrivs inom nämndernas verksamhetsområden av de förtroendevalda revisorerna.

Revisorerna kontrollerar räkenskaperna samt hur dessa sköts och kontrolleras internt. Dessutom prövar revisorerna om kommunens förvaltning och verksamheter sköts på rätt sätt. Revisorerna lämnar sin rapport till kommunfullmäktige

Revisorernas arbete leds av en ordförande. Ordföranden tillsammans med vice ordförande utgör revisorernas presidium.

Förtroendevalda revisorer

Uppdrag

Namn

Parti

Ordförande

Thomas Mellqvist

Centerpartiet (C)

Vice ordförande

Gerhard Johansson

Socialdemokraterna (S)

Ledamot

Carina Gullander

Landsbygdspartiet Oberoende (LPo)

Ledamot

Erik Johansson

Centerpartiet (C)

Ledamot

Nils-Gösta Sjörén

Moderaterna (M)

Ledamot

Jan Axell

Socialdemokraterna (S)


Genomförda granskningar

2022

Granskning av styrning, ledning och uppföljning, IT

PwC har på uppdrag av kommunens revisorer genomfört en granskning
genomförts av kommunens nya IT-organisation samt kommunstyrelsens
förmåga att leda, styra och följa upp densamma. Syftet med granskningen var att besvara huruvida kommunstyrelsens styrning, ledning och uppföljning av IT-organisationen är ändamålsenlig och fullt ut implementerad.

 

2021

Granskning av personal-och kompetensförsörjning

PwC har på uppdrag av kommunens revisorer genomfört en granskning av kommunstyrelsens arbete med personal- och kompetensförsörjning. Granskningens syfte är att bedöma i vilken utsträckning som kommunstyrelsens åtgärder säkerställer ett ändamålsenligt arbete med personal- och kompetensförsörjning.


Uppföljande granskning av "uppföljning och återrapportering av fullmäktigebeslut"

PwC har på uppdrag av kommunens revisorer genomfört en uppföljande
granskning av 2015 års granskning av uppföljning och återrapportering av
fullmäktigebeslut. Syftet med granskningen har varit att granska om kommunstyrelsen, utifrån tidigare gransknings rekommendationer, har vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa en
ändamålsenlig process för uppföljning och återrapportering av fullmäktiges beslut.


Granskning av ärendeberedningsprocessen

PwC har på uppdrag av kommunens revisorer genomfört en granskning av kommunens formella ärendeberedningsprocess. Syftet med granskningen har varit att granska om Kommunstyrelsen,
Samhällsbyggnadsnämnden samt Barn- och utbildningsnämnden har en formellt riktig ärendeberedningsprocess.

Granskning av uppföljning och återrapportering av fullmäktigebeslut

PwC har på uppdrag av kommunens revisorer genomfört en uppföljande granskning av 2015 års granskning av uppföljning och återrapportering av fullmäktigebeslut. Syftet med granskningen har varit att granska om Kommunstyrelsen, utifrån tidigare gransknings rekommendationer, har vidtagit tillräckliga åtgärder för att säkerställa en ändamålsenlig process för uppföljning och återrapportering av fullmäktiges beslut.

Andra granskningar som genomförts 2021 med diarienummer:

  • Granskningsrapport av de kommunala bolagen - KSF-2021-87-007
  • Granskning av stiftelser och donationsfoner 2020 - KSF-2021-111-007
  • Granskning av stiftelser och donationsfonder som överstiger 1,5 miljoner kronor - KSF-173-007

2020

Granskning av styrning och uppföljning inom ramen av kommunens beställar- och utförrarorganisation

PwC har på uppdrag av kommunens revisorer genomfört en granskning av ändamålsenligheten avseende styrning och uppföljning inom ramen för kommunens beställar- och utförarorganisation mellan Svenljunga kommun (”beställarnämnder”) och Svenljunga Verksamhetslokaler AB. Syftet med granskningen var till att besvara den övergripande revisionsfrågan: Tillämpar kommunstyrelsens, berörda nämnders och bolagsstyrelsen för Svenljunga Verk-samhetslokaler AB:s en ändamålsenlig styrning och uppföljning inom ramen för kommu-nens beställar- och utförarorganisation?

Granskning av intern kontroll avseende hantering av leverantörsregister och leverantörsutbetalningar

PwC har på uppdrag av kommunens revisorer genomfört en granskning av intern kontroll avseende hantering av leverantörsregister och leverantörsutbetalningar. Syftet med granskningen var att bedöma om kommunstyrelsen har en tillräcklig intern kontroll avseende hanteringen av leverantörsregister och leverantörsutbetalningar.

Andra granskningar som genomförts 2020 med diarienummer:

  • Grundläggande granskning 2019 - KSF-2020-104-042
  • Granskning av genomförande av förvärv och ombyggnad av Hanterkshuset - KSF-2020-242-007
  • Granskning av samverkan och förebyggande arbete kring barn-och ungas psykiska hälsa KSF-2020-258-007

.

Kontakt

Uppdaterad: