Du som söker ett tillstånd, anmäler en verksamhet eller aktivitet ska betala en avgift för det. Avgiften beslutas av kommunfullmäktige. Du betalar även en avgift för den tillsyn vi gör på verksamheten.
Det är riksdagen som beslutar att kommunen har rätt att ta ut avgifter för tillsyn och kontroll av verksamheter eller för olika tillståndsprövningar. En del av tillsynsarbetet betalas med skattemedel men det mesta ska täckas upp med avgifter. Det är kommunfullmäktige som bestämmer hur stor avgiften ska vara.
Det finns tre sorters avgifter:
Den som får tillsyn på sin verksamhet får oftast betala en avgift utifrån hur lång tid ärendet tar. Det är inte bara själva besöket som räknas utan även förarbetet, rapportskrivningen och annat efterarbete som ska täckas av avgiften. Vi tar ut avgift för varje påbörjad halvtimme.
Område | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|
Livsmedel | 1 280 kr | 1 340 kr | 1 340 kr |
Miljö | 1 020 kr | 1 065 kr | 1 065 kr |
Alkohol och tobak | 1 280 kr* | 1 340 kr* | 1 340 kr* |
* Från och med 2020 följer timavgiften för alkohol och tobak den för livsmedelskontroll eftersom uppgiften ligger på samma handläggare.
I de flesta fall där du söker tillstånd eller anmäler något till oss har vi en fast avgift för handläggningen av ärendet. Den är baserad på den tid som vi i snitt lägger på den typen av ärenden.
Ärende | Avgift, kronor |
---|---|
Ansökan om strandskyddsdispens | 4 260 |
Ansökan om tillstånd att installera värmepump | 2 130 |
Ansökan om tillstånd för avloppsanläggning* | 6 390 |
Ansökan om tillstånd för sluten tank | 2 663 |
Anmälan kompostering av matavfall | 533 |
Registrering av livsmedelsanläggning | 1 340 |
Ansökan om stadigvarande serveringstillstånd | 16 080 |
Ansökan om tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap | 2 680 |
Kunskapsprov för serveringstillstånd | 2 010 |
Ansökan om stadigvarande försäljningstillstånd för tobaksvaror | 13 400 |
* Gäller anläggning med vattentoalett och efterföljande rening före utsläpp till mark eller vatten, till exempel infiltration eller markbädd.
De flesta verksamheter som har återkommande besök från oss betalar en årlig avgift för den tillsynen. Årsavgiften ska motsvara det genomsnittliga, årliga tillsynsbehovet. Verksamheterna ska ha regelbundna besök och det ska helst inte gå mer än tre till fyra år mellan varje besök. Den årliga avgiften anpassa så att den blir jämnt fördelad över åren. Det innebär att du får betala en årlig avgift även om du inte får ett besök varje år.
Utöver tid för eventuellt besök räknas även förarbetet, rapportskrivningen och annat efterarbete in i avgiften.
Storleken på avgiften beror på vilken typ av verksamhet som bedrivs, det vill säga vilket tillsynsbehov som finns. Större miljörisker i en verksamhet innebär ett större behov av tillsyn och kontroll och medför därför en högre avgift.
I taxorna för livsmedelskontroll och miljötillsyn finns även ett system för erfarenhetsbedömning. Det är ett sätt att bedöma hur företag sköter sin verksamhet utifrån risken att påverka miljö och hälsa. Genom erfarenhetsbedömning kan verksamheter som sköter sig bra med tiden sänka sin årsavgift medan verksamheter som har brister får betala för den extra tillsynstid som bristerna medför.
De verksamheter som ska betala en årlig avgift får ett beslut om det. I beslutet står inte den exakta summan som ska betalas varje år utan vilken tillsynstid som har räknats ut för just den verksamheten och hur vi har kommit fram till den. Den uträknade tillsynstiden (antal timmar) ska sedan multipliceras med den timavgift som kommunfullmäktige har beslutat för året.
Skulle din verksamhet förändras under året är det därför viktigt att du meddelar oss så att vi kan justera den beräknade tillsynstiden och därmed även tillsynsavgiften.
.