Boendemiljö
Miljön i och kring våra bostäder betyder mycket för vår trivsel, trygghet och hälsa. Därför är det viktigt att vi har en boendemiljö av bra kvalitet.

Inomhusmiljön har stor betydelse för hur vi mår
Vi vistas en stor del av dygnets timmar i våra bostäder, skolor och andra lokaler. Därför har inomhusmiljön stor betydelse för hur vi mår. Exempel på problem som kan uppstå är för låg eller hög inomhustemperatur, radon, fukt och mögel samt buller från omgivningen eller från grannar.
Utomhus kan till exempel häckar och träd, ostädade tomter, vedeldande grannar, trafikbuller och husdjur orsaka problem.
Vad kan jag göra om jag blir störd?
Bor du i ett hyreshus eller bostadsrätt och har störande grannar eller andra problem i din boendemiljö ska du i första hand vända dig till den som stör eller fastighetsägaren. Det är alltid den som driver en verksamhet, till exempel en industri eller nöjeslokal, som är ansvarig för att närboende eller andra inte utsätts för onormala störningar.
Följande problem hanteras inte av oss:
- Lösspringande hundar och katter bedöms inte vara en olägenhet enligt miljöbalken.
- Klagomål på vilda djur.
- Misskötta djur, kontakta Länsstyrelsen
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
- Arbetsmiljöfrågor. Kontakta Arbetsmiljöverket
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Klagomål på nedskräpning, buller med mera
Får du inte hjälp, kan du ta kontakt med oss på miljöenheten som utreder om problemet ska utredas vidare och eventuellt åtgärdas.
Lämna in ett klagomål på inom- och utomhusmiljö Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fastighetsägaren har ansvaret för byggnaden
Fastighetsägaren, som ibland kan vara en bostadsrättsförening eller ett fastighetsbolag, ansvarar för att underhålla bostäder och lokaler. Som fastighetsägare är du skyldig att hindra eller undanröja olägenheter som kan påverka människors hälsa eller miljön.
Här kan du beställa eller hämta hem Naturvårdsverkets handbok - Egenkontroll en fortlöpande process Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. - där du kan läsa mer om egenkontroll.
Råd till dig som fastighetsägare
- Vid klagomål — ta de som klagar på allvar.
- Agera så snabbt som möjligt — skadan eller problemet kan bli värre ju längre tiden går.
- Vet du eller fastighetsskötaren inte vad som är fel — ta hjälp av en kvalificerad fackman eller skadeutredare.
Förebyggande tillsyn av inomhusmiljön i bostäder
Miljöenheten gör förebyggande tillsyn i hyreslägenheter för att säkerställa att inomhusmiljön håller en god standard och inte påverkar hälsan negativt. Syftet med tillsynen är att upptäcka och åtgärda problem som kan leda till hälsorisker. Det kan vara fukt, mögel, dålig luftkvalitet eller buller.
Både fastighetsägaren och den som bor i lägenheten blir informerade i god tid innan besöket. Tillsynen sker på plats i lägenheten och den boende har alltid möjlighet att neka besök.
För mer information om våra tillsynsaktiviteter eller om du har frågor är du välkommen att kontakta oss.
Vanliga frågor och svar om bostadstillsyn:
Vad menas med bostadstillsyn?
Bostadstillsyn är ett kortare ord för Förebyggande hälsoskyddstillsyn i bostäder. Syftet är att säkerställa att fastighetsägaren eller den som hyr ut bostaden ser till att det är en god inomhusmiljö.
Vilka bostäder omfattas?
Hyreslägenheter och till viss del bostadsrätter.
Varför utförs bostadstillsyn?
Vi vistas merparten av vår tid inomhus och var femte person upplever besvär kopplat till detta.
Förebyggande tillsyn utförs för att många inte vet vad som är rimliga krav på sin bostad och hyresvärd.
Det är ett prioriterat tillsynsområde enligt de statliga myndigheterna Naturvårdsverket och Folkhälsomyndigheten.
Gör tillsynen nytta?
Nyttan med bra inomhusmiljö är god hälsa. Dålig inomhusmiljö kan ha negativ effekt på människors hälsa, framförallt på barn och unga.
Det kan finnas fördelar för fastighetsägaren att vi hittar brister som kan åtgärdas innan de blir värre och dyrare. Vi upplyser också de boende om deras ansvar att sköta lägenheten och att använda den på rätt sätt, till exempel genom att inte stänga eller blockera friskluftventiler.
Tillsynen kan bidra till att oseriösa fastighetsägare kan identifieras och tvingas göra åtgärder som annars inte skulle utföras.
När utförs tillsynen?
Kommunens inspektörer meddelar i god tid både fastighetsägaren och de boende att tillsyn kommer att utföras. Vi skickar ut brev med datum och tider.
Hur utförs tillsynen och vad tittar man på?
Vi inspekterar byggnaden, gemensamma utrymmen och gör besök i vissa lägenheter. Vi kontrollerar fastighetsägarens egenkontroll.
Vi vill se att den som hyr ut lägenheter också uppfyller de krav som ställs enligt miljöbalken och tillhörande förordningar och regler.
Det innebär bland annat att följande punkter i bostaden ska vara uppfyllda:
- Skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar
- Tillräckligt uppvärmda
- Tillfredsställande luftväxling
- Tillräckligt dagsljus
- Möjlighet att upprätthålla god personlig hygien
- Tillgång till dricksvatten för matlagning och personlig hygien
- Fri från ohyra
Måste jag som hyresgäst släppa in inspektören i min lägenhet?
Du som hyresgäst avgör själv om du vill släppa in inspektören.
Måste jag som fastighetsägare släppa in inspektören i min fastighet?
Ja, du som fastighetsägaren måste släppa in inspektören och du måste också lämna in de uppgifter vi begär.
Vilka regler gäller för den som hyr ut bostäder?
Vår tillsyn utgår framför allt från hänsynsreglerna enligt miljöbalken:
- Kunskapskravet anger att den som bedriver verksamhet som kan påverka människors hälsa ska ha tillräcklig kunskap om riskerna för människors hälsa i sin verksamhet.
- Försiktighetsprincipen innebär att man är skyldig att förebygga risker för människor hälsa.
Det finns kompletterande lagstiftningar som Förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd.
Den som bedriver verksamhet där det finns risk för människors hälsa ska ha ett egenkontrollprogram. Det innebär rutiner för att förebygga, minimera och åtgärda risker för olägenheter.
Vad händer om vi hittar brister?
Vi har då en dialog med fastighetsägaren om vad vi anser vara en brist och försöker tillsammans hitta en lämplig lösning. Vid behov kan vi komma att ta beslut om föreläggande att utreda orsaker till bristen eller om direkta åtgärder.
Vad baserar vi våra bedömningar på?
Vi utgår ifrån faktiska förhållanden, till exempel mögel, smuts, avsaknad av luftventiler och otät fasad. Vi bedömer om rutiner och kunskaper hos fastighetsägaren är tillräckliga genom att begära in information och genom dialog. Vi tittar även på mätvärden, framförallt temperatur och luftflöde.
Inspektörens och den hyresgästens upplevelse av inomhusmiljön tar vi också med som en del av vår bedömning.
I bedömningarna tar vi hjälp av vägledningar från bland annat Folkhälsomyndigheten.
Vad kostar en bostadstillsyn?
Fastighetsägaren debiterar vi enligt kommunens taxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område.
Mer information för dig som fastighetsägare och hyresgäst
Folkhälsomyndigheten informerar om Fastighetsägarens ansvar för egenkontroll av inomhusmiljö. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kommunen informerar dig som fastighetsägare om Ventilationskontroll, OVK.
Folkhälsomyndigheten har fler Frågor och svar om tillsyn av bostäder Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som du kan tycka är intressant att läsa.
Uppdaterad: