Om du har blivit sjuk av mat du köpt så är det viktigt att du anmäler det till oss så att inte andra blir sjuka.
När vi har fått in en anmälan om misstänkt matförgiftning gör vi ett besök på matstället. Vi kontrollerar faktorer till exempel temperaturer, att personalen inte varit sjuk och att man har kontroll över vilka varor som köps in och hur länge de förvarats. Efter inspektionen bedömer vi hur ärendet ska följas upp och vilka eventuella krav som behöver ställas på anläggningen.
Om det finns mat kvar från det aktuella tillfället så kan det bli aktuellt med provtagning. Vi kan däremot inte ta prover på mat som anmälaren förvarat hemma. Den hantering av maten som skett på annat håll kan vi inte belasta anläggningen/affären för. Om du vill veta hur det gått med ditt ärende är du välkommen att kontakta oss.
En restaurang eller café har ingen skyldighet att tillhandahålla mat som är fri från allergener. De får dock naturligtvis inte lämna vilseledande information om att en vara är fri från ett visst allergen om så inte är fallet.
Om du fått en reaktion på grund av att en matvara eller portion innehållit en allergen vilket inte framgått från ingrediensförteckningen/informationen kan du också anmäla detta i formuläret här nedanför. Formuläret är anpassat för misstänkt matförgiftning, men fyll i så gott du kan eller ring 0325-180 00 och fråga efter en livsmedelsinspektör. Vid kontroll efter en misstänkt allergireaktion kontrollerar vi verksamhetens rutiner för allergiinformation och separering.
Använd nedanstående formulär för att anmäla en misstänkt matförgiftning.
.