För att kunna utvecklas och nå goda resultat är det viktigt att utvärdera hur arbetet i skolan går.
Varje termin träffas elev, vårdnadshavare och lärare för ett utvecklingssamtal. Samtalet handlar både om elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling i förhållande till läroplanen, kursplaner och kunskapskrav.
I samband med utvecklingssamtalet får alla elever skriftliga omdömen i samtliga ämnen de läser. De skriftliga omdömena uttrycker hur det går för eleven i relation till läroplanen, kursplaner och kunskapskrav. Omdömena skrivs in i den individuella utvecklingsplanen.
Vid utvecklingssamtalet upprättar läraren tillsammans med eleven och vårdnadshavaren en individuell utvecklingsplan. Utvecklingsplanen består av två delar: omdömen och framåtsyftande planering.
Som vårdnadshavare kan du ta del av ditt barns omdömen och utvecklingsplan via skolornas webbaserade lärplattform.
De nationella ämnesproven är ett underlag när läraren ska bedöma i vilken utsträckning kunskapskraven har uppfyllts. Syftet med ämnesproven är att stödja en likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning.
Elever i grundskolan får betyg första gången i slutet av höstterminen i årskurs 6. Sedan får eleven ett nytt betyg varje termin fram till våren i årskurs 9 när slutbetyget sätts. Det är med slutbetyget eleven söker vidare till gymnasieskolan.
Betygsskalan är A-F. Betygen A-E står för godkända resultat och F står för ej godkänt resultat.
För att sätta rättvisa betyg görs en likvärdig bedömning. Bedömningen utgår från Skolverkets kursplaner. Utifrån dem görs en bedömning i hur väl eleven uppfyller målen i varje ämne. Betygssättningen granskas också i relation till de nationella proven.
.