Ett trygghetslarm kan vara ett viktigt hjälpmedel för att du ska känna dig trygg i ditt hem.
Ett trygghetslarm är en larmknapp som du trycker på för att komma i kontakt med hemtjänsten om du behöver hjälp. Larmet fungerar under hela dygnet.
Larmknappen sitter i en halskedja eller i ett armband och är en installation kopplad till GSM- eller fibernät.
Du som utifrån sjukdom, funktionsnedsättning eller oro har behov av att kunna komma i kontakt med hemtjänsten om du behöver hjälp, kan få ett trygghetslarm.
Du ansöker om ett trygghetslarm hos våra omsorgsutredare.
Du kan ansöka skriftligen på en blankett eller muntligen genom att ringa till en omsorgsutredare.
Omsorgsutredaren utreder ditt behov och fattar beslut.
Blankett: Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen
Du får varje månad betala en avgift för trygghetslarmet. Kostnaden ändras varje år.
Du som inte har så hög inkomst kan ha rätt till reducerad avgift.
Blankett: Uppgifter för beräkning av avgift för vård och omsorg.
När omsorgsutredaren har fattat ett beslut om trygghetslarm kommer en beställning att skickas till hemtjänsten. Vi kommer ringa till dig och tillsammans bestämmer vi när larmet ska installeras.
Hemtjänsten behöver i samband med det en nyckel till din bostad.
Ditt födelsedatum | Omsorgsutredare | Telefon | |
---|---|---|---|
Om du är född den 1-10 i månaden | Sandra Holmén | 0325-184 28 | |
Om du är född den 11-20 i månaden | Eira Antikainen | 0325-184 54 | |
Om du är född den 21-31 i månaden | Iman Mohamsson | 0325-181 94 | |
1-31 Planerar hem dig från sjukhus. | Berbir Teljigovic | 0325-184 50 |
Telefontid: helgfria vardagar mellan klockan 08.30-09.30
.