Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

2024-03-20 Ordning på gator och grönområden

Önskemål om att det röjs på gator i Sexdrega

2024-03-20 Ordning på gator och grönområden

Jag är ute och går väldigt mycket i byn när jag inte jobbar och jag gillar när det är ordning. Vet att det är en kostnad, men jag kan inte förstå varför man har glömt skogsområdet mitt i byn då det är många som går denna väg.

Skogen vid källereds området ser väldigt fint och röjt ut, gentemot gångvägen från källereds området till tomtområdet.
Nu kommer överraskningen området som Svenljunga kommun glömde. Där träden lutar och en del har ramlat av sig själv, men det fixar väl naturen, träden försvinner ju efter några år. Jag vet att sly växer upp ganska fort men om man håller efter så kanske det klarar sig ganska bra. Som jag kan se så är det en del träd som hänger in över tomterna.
De små fotbollsplanerna och gräset efter gångvägen klipps väldigt bra,
men ogräset parksallad växer längst gångvägen.
Lekplatsen vid Lönnvägen är väldigt fin och området är röjt.
Däremot anser jag att badplatsen inte längre kan kallas en badplats då den håller på att växa igen.

2024-03-20 Svar

Svenljunga kommuns gatu- och parkenhet försöker att jobba med tätortsnära skog och slyröjning utifrån de resurser vi har. Kommunen är stor och vi försöker fördela resurserna så bra som möjligt över hela kommunen.

Har du möjlighet att märka ut på en karta lite mer specifikt vilket skogsområde du menar så kan jag svara bättre om vi har åtgärder på gång i detta område.

Parksallad är inget som kommunen bekämpar i nuläget.

Vad gäller våra badplatser så samarbetar vi gärna med byalag för att göra det där lilla extra som gör att vi får trevliga badplatser. Vass i strandkant är ett jobb som ofta byalag tar hand om för att få fint på platsen. I Sexdrega kommer vi i år att placera en ny toalett på badplatsen. Vi hoppas att detta blir en uppskattad åtgärd.

.

Uppdaterad: