2024-02-22 Önskemål om att hissa Palestinas flagga

Lördag den 24 februari 2024 hissar Svenljunga kommun Ukrainas flagga för att visa att vi fortsatt står upp för Ukraina. Jag tycker att det är suveränt att göra så och stötta alla oskyldiga civila som är tvungen att hamna i strid.

Därför har jag en önskan om att vi visar vårt stöd till alla barn i världen oavsett bakgrund. Önskan är att hissa Palestinas flaggan för att visa hänsyn till 11 000 barn som mördades i Gaza enligt Rädda Barnen. Nu finns det 1.5 miljoner civila varav 700 000 som riskeras att svälta ihjäl om vi inte gör något.

Som en halvpalestinsk person som bor och arbetar i Svenljunga kommun vill jag gärna se mitt område göra något för mänskligheten.

Tack ska ni ha oavsett vad ert svar blir.

2024-03-04 Svar

Hej och tack för din synpunkt!

Svenljunga har flaggat för Ukraina likt många andra kommuner i Sverige. Sverige har som nation tagit nationell ställning i kriget mellan Ukraina-Ryssland. Svenljunga kommun tar inte enskilt ställning i utrikespolitiska konflikter.

Vi har reflekterat över att officiell flaggning väcker mycket känslor och är komplext. Vi kommer därför se över våra rutiner för flaggning.