2024-01-14 Köp in närproducerat kött

Endast en slaktsvinsproducent kvar i Svenljunga kommun (Skönabäck i Östra Frölunda) så mitt förslag är att köpa in närproducerat griskött samt vet att det finns kockar som är kunniga på styckning i kommunen. Gynna sveriges bönder!!!

2024-01-15 Svar från kostchefen

Vi köper gärna närproducerat kött. Vi har köpt in viltkött vid flera tillfällen från några av de viltanläggningar som är godkända i närheten.

När det gäller det övriga köttet köper vi in det till 100% från Sverige, men har upphandlat avtal med Menigo och de i sin tur köper in från olika köttproducenter i Sverige. Ofta får vi kött som är slaktat i närheten. Vi har under omgångar haft kött separat i upphandlingen och då haft något mer lokalt producerat men det viktigaste för oss har varit att endast köpa in från svenska gårdar där vi vet att de följer svensk djurskyddslag mm.

Vi har en budget på 12 kronor per portion och jobbar stenhårt med att variera proteinkällan i våra maträtter. Vi har för avsikt att inom budget hitta fler närproducenter och skulle absolut kunna titta på det slakteriet du pratar om, har du möjlighet att förmedla kontaktuppgifter vore det toppen. Dock är våra kök inte godkända för styckning.