2023-12-17 Synpunkt om skolmat

Det är väldigt ofta som mina barn kommer hem efter skolan och är jättehungriga. Får höra både det ena och det andra om maten, har försökt att hålla god min och tala gott om maten. Men nu känner jag att jag inte kan göra det längre.

Jag trodde att barnen var våran framtid. Att barnen får bra mat och kan känna sig mätt efter lunchen ska vara en självklarhet enligt mig. Men så är det verkligen inte längre. Ena dottern berättar själv att dom säger att dom inte har råd med annat än matvete. Är detta sant eller? Har även hört av någon som jobbar på skolan att maten är mycket sämre nu än vad den varit innan. Vad är det som händer? Jättetråkigt. Barnen behöver få i sig ordentligt med mat för att kunna koncentrera sig ordentligt i skolan. Min stora dotter har möjligheten att köpa annat och bli mätt, men min lilla dotter har inte samma möjlighet. Hon får ta med sig i så fall hemifrån. Men tycker inte att det skall behöva vara så. Och så undrar man varför det är så himla mycket vegetariska rätter?

2024-01-11 Svar från vår kostchef

Hej!
Vad tråkigt att dina barn kommer hem hungriga. Hoppas kunna ge svar på några av dina frågor och synpunkter. Vi har de två senaste åren jobbat mycket med vår matsedel och försökt erbjuda så stor variation som möjligt. Vi följer livsmedelverkets rekommendationer och tar in önskemål från matråden på skolorna runt om i kommunen.

Barnen är våran framtid och det är precis därför vi vill laga mat som både barnen själva, deras kroppar och vår planet mår bäst av. Vad bra att du talat gott om maten det är verkligen bra vi är förebilder för våra barn och behöver stötta deras beslut att våga stå emot grupptryck och våga testa nytt.Vi har det verkligen bra i Sverige där man har valt att ge eleverna en kostnadsfri måltid och det känns som en grym förmån vi har så vi ser den som en rättighet, toppen enligt mig.

Vår matsedel de senaste veckorna har varit anpassad helt efter de förenklade rätter eleverna har uppskattat mest. Den består av panerad fisk med mos, spagetti och köttfärssås, korvstroganof, köttbullar och potatis och liknande rätter. Vi har planerat dessa veckor (48-6) efter barnens önskemål och blir lite konfunderade eftersom denna feedback kommer just nu. När det gäller vilken kolhydratkälla vi serverar till måltiden varierar vi det så gott vi kan. Matvete är absolut inte billigast! Jag skulle säga att potatis är ett bättre alternativ för både näringsvärde och prislapp. Eleverna önskar oftast ris men där behöver vi förhålla oss till den begränsning livsmedelverket går ut med angående arsenik i ris.Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats.

Om jag förstår dig rätt upplever du att det blivit sämre? Vore toppen om vi fick till oss vad dina barn upplever som blivit sämre så vi kan ta till oss detta. Vi har tidigare serverat två rätter varje dag varav en har varit vegetarisk inget man måste äta. Nu har matsedel innehållit en rätt efter elevers önskemål. De som vill ha eller har sagt till om vegetariskt får detta istället. Vi upplever inte att det är mycket vegetariskt och absolut inget som någon måste äta om barnet har bekymmer med detta. Köksansvariga har ett möte med rektoren i januari för att följa upp vad eleverna tycker om denna förenklade matsedel. Detta för att vi ska få mer information innan vi planerar matsedeln för vårterminen.

Du är varmt välkommen att kontakta mig (kostchef) för träff eller samtal runt önskemål eller funderingar som rör maten i Svenljunga kommun.