logga svenljunga

Du är här:

Krisberedskapsveckan

Vecka 39 varje år är det Beredskapsveckan. Det är en temavecka som leds av MSB och genomförs av många aktörer samtidigt i syfte att stärka motståndskraften hos invånarna. Temat för 2025 är "Du är en del av Sveriges totalförsvar". Med valet av tema vill MSB lyfta vikten av att vi alla behöver bidra för att kunna möta kriser och ytterst krig. Under veckan kan du vara med på krisquiz, gå på en föreläsning, hämta broschyrer hos oss och göra en webbutbildning om hur du kan förbereda dig för att ditt hushåll ska kunna klara sig själv i 7 dygn.

Vad kan du göra under beredskapsveckan?

  • Delta i utmaningen "7 dagar" som Myndigheten för säkerhet och beredskap (MSB) har tagit fram: Sju dagar - Klarar du krisen? Länk till annan webbplats.
  • Läs om cybersäkerhet och vad du kan göra för att det digitala är säker för dig själv och hela landet: Alla kan bidra till Sveriges cybersäkerhet – Så skyddar du dig Länk till annan webbplats.
  • Gå på föreläsning med vår IT- och säkerhetschef Tomas Klug på Aktivitetshus Hammarlind (Torggatan 9 i Svenljunga tätort) på onsdag klockan 10.30-11.15.
  • Ungdomar kan delta i olika aktiviteter på Ung i Svenljunga, såsom att koka nudlar på stormkök, quiz om informationspåverkan eller packa en beredskapslåda.
  • biblioteket finns en litertaurutställning om krisberedskap och hemberedskap. Passa på att låna med dig hem en bra bok! Dessutom blir det tipspromenad och pyssel för barn på temat.
  • Familjecentralens öppna förskola blir det Lilla Krisinfos tipspromenad. Dessutom spelar våra pedagoger tillsammans med barn- och utbildningchefen in filmer om hemberedskap till förskolebarn. Du kan se dem på Familjecentralens facebook och instagram samt på denna sida. Dessutom åker barn- och utbildningschefen Tommy Fock ut med filmerna till olika förskolor och pratar med barnen om dem.
  • Moga Fritid kan du som vanligt öva din simfärdighet och träna din kropp på alla möjliga sätt. Under veckan finns här dessutom broschyrer från Myndigheten för säkerhet och beredskap. Och du vet väl om att Moga Fritid är en av våra informationspunkter vid kris? Även på de flesta av våra andra infopunkter finns det med start av denna vecka en affisch uppsatt som visar att det är en infopunkt.

Följ oss gärna på facebook Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och instagram Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. under veckan. Här är du hjärtligt välkommen att skicka in dina frågor.

Vad mer gör vi under beredskapsveckan?

Våra skolkök tillsammans med vår enhet för vatten och avlopp testar sitt kriskök på flera ställen. Dessutom berättar kostenheten om sitt arbete med att förbereda sig för kriser på sin instagram.

Våra deltagare på arbetsmarknadsenheten tar upp hemberedskap i kursen Arbetsliv och Hälsa. Personalen deltar gemensamt på en tipspromenad.

På daglig verksamhet LSS prata våra medarbetare med deltagarna om hemberedskap och testar olika aktiviteter. Det blir aktiviteter både för redan nyfikna deltagare och för att väcka intresse. De går även gemensamt igenom broschyren "När krisen eller kriget kommer". Våra medarbetare skapar tillfällen för frågor, väcker nyfikenhet och ökar intresse - samt passa på att ge deltagare möjlighet att ta till sig viktig samhällsinformation på ett för dem anpassat sätt.

Samhällets resurser används inledningsvis för att hjälpa svaga och utsatta människor, till exempel äldre, sjuka och barn. Är vi friska betyder det att vi måste vara väl förberedda på att klara oss själva ett tag. Personlig krisberedskap är att bygga upp en förmåga att kunna klara sig hemma under några dagar vid en samhällsstörning.

Se till att du och dina nära klarar vardagen om samhället inte fungerar som vi är vana vid. Det viktigaste är att ha dricksvatten, mat och värme och att kunna ta emot viktig information. Med rätt förberedelser kan du även hjälpa andra.

Bra saker att alltid ha hemma

Vatten och mat

  • Dunkar eller flaskor för vatten
  • Matkonserver (och eventuell konservöppnare)
  • Campingkök med bränsle, utomhus kan du använda en grill

Värme och ljus

  • Alternativ värmekälla, om möjligt
  • Varma kläder och filtar
  • Stearinljus, värmeljus
  • Tändstickor
  • Ficklampa

Information

  • Radio (som drivs av batteri, solceller eller vev)
  • Viktiga telefonnummer på papperslista

Övrigt

  • Husapotek
  • Hygienartiklar
  • Kontanter
  • Extra batterier

El- och vattenavbrott

Ett elavbrott påverkar både det vardagliga livet och samhället i stort. Vid ett längre elavbrott uppstår snabbt ett flertal problem i bostaden. Nedan får du tips och råd om vad du kan göra när det inträffar.

Läs mer om hur du förebereder dig för stromavbrott:

Värmebrist

Vid ett längre elavbrott, flytta in i ett mindre rum. Klä dig enligt "flerskiktsprincipen", det vill säga i lager på lager. Isolera kring fönster med filtar. Använd stearinljus som värmekälla och nödljus. Vädra då och då för att släppa in syre. Använd friluftsutrustningen: sovsäcken ger värme och liggunderlaget skyddar mot golvkyla.

Mat

Du bör ha ett matförråd hemma som räcker för ungefär en vecka. Maten behöver inte vara nyttig. Det viktigaste är att du tycker om den och att den mättar. I ett krisläge då du kanske måste använda campingköket, bör maten vara lätt att tillaga. Öppna inte kyl och frys i onödan. Oöppnad behåller de kylan i flera dagar, även utan ström.

Vattenbrist

Vatten är vårt viktigaste livsmedel. Redan efter ett par dagar utan vatten blir du utmattad och orkeslös. Vid längre vattenavbrott körs vattensäckar ut till olika ställen i kommunen. På Sveriges Radio Jönköping (P4) kan du höra var vattensäckarna finns. Se till att ha ordentligt med dunkar och hinkar i beredskap för att kunna hämta vatten. Rent vatten kan sparas många dagar i rena dunkar, utan att renas, om det förvaras mörkt och svalt. Till tvätt och disk kan du använda vatten från sjöar och större vattendrag. Till toalettspolning kan vilket vatten som helst användas.

Att ha rätt information kan vara av största vikt i samband med en kris. Vi har ansvaret för att du ska ha riktig information så snabbt som möjligt. Informationen vi sprider är alltid korrekt och verifierad, det betyder att du kan lita på den och bör följa alla rekommendationer som vi informerar om.

Vi försöker att sprida information i flera olika informationskanaler så att vi kan nå ut till så många som möjligt.

Webbplats och sociala medier

Vår webbplats www.svenljunga.se är alltid vår huvudkanal vid en samhällsstörning eller kris. Här samlar vi allt som du behöver veta. I de fall vi ännu inte vet saker till hundra procent talar vi om det och återkommer när vi vet mer. Krisinformation finns alltid länkad på startsidan så att du enkelt kan hitta den.

Vi uppdaterar i våra sociala media kanaler - facebook och instagram - så mycket vi hinner under krisen, men kan under en kris inte alltid besvara alla frågor och kommentarer via sociala medier i lika hög grad som vanligtvis. Vi gör vårt bästa för att svara dig så snart som möjligt. Om du undrar något akut är det därför bra om du ringer Kontaktcenter på 0325-180 00.

Telefon

Oftast når du oss som vanligt på 0325-180 00. Om vi startar upp ett upplysningnummer finns information om detta samt öppettider på vår webbplats och i sociala medier.

Lyssna på radio

Sveriges Radio P4 har ett särskilt uppdrag att sända ut information i en krissutation, så se till att du har möjlighet att lyssna på radio om en samhällsstörning eller kris skulle uppstå.
Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) bryter sändningarna om det är omedelbar fara för liv, egendom eller miljö.

Annan krisinformation

Nationellt samlas all viktig information vid en händelse på krisinformation.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hjälp varandra

Hjälp oss att sprida informaionen till era grannar, vänner och familj. Det är svårt att hitta kanaler så att informationen når ut till precis alla. Vid samhällsstörning eller kris, ta reda på om de som finns i din närhet har fått information och om de behöver hjälp med något. Ta hand om varandra!

Informationspunkter i kommunen

Om internet eller el försvinner behöver vi byta från digital till analog kommunikation. Vi aktiverar då ett antal informationspunkter runt om i hela kommunen. På alla finns affischer (markerade med kommunens vapen i form av ett särskilt klistermärke som avsändare och för att du ska veta att det är rätt och äkta information). På en del platser kan det även finnas vår personal på plats som kan hjälpa dig med mer information och annat. Du känner igen våra informatörer på kläderna och du får gärna fråga efter tjänste ID.

Informationspunkter

Ort

Plats

Hillared

Hillareds Bygdegård

Lockryd

Blomsterträdgården

Sexdrega

Larssons livs Sexdrega

Sexdrega

Sexdrega medborgarhus

Svenljunga

ICA Kvantum

Svenljunga

Moga Fritid

Svenljunga

Landbo idrottshall

Svenljunga

Biblioteket

Svenljunga

Teaterbiografen

Svenljunga

Naturbruksgymnasiet

Svenljunga

Aktivitetshuset Hammarlind

Svenljunga

Vård- och omsorgsboendet Klockaregården

Roasjö

Roasjö Bygdegård

Örsås

Örsåsgården

Holsljunga

Apelkvistens Livs

Holsljunga

Apelkvistens Wärdshus & Logi

Överlida

Överlida Långehall

Mjöbäck

ICA Nära Monicander

Mjöbäck

Mjöbäcks bygdegård

Östra Frölunda

Östra Frölunda bygdegård

Östra Frölunda

Östrabo

Mårdaklev

Mårdaklevs bygdegård

Håcksvik

Håcksviks bygdegård

Kalv

Handlarn i Kalv, Kyrkby

Vid en allvarlig olyckshändelse, katastrof eller vid en kris kan vi aktivera kommunens krisstöd för att kunna ge stöd på det kännslomässiga planet.

Krisstödet ska vara en resurs för psykologisk och social första hjälp vid större olyckor eller allvarliga händelser. Vi arbetar inte direkt på en olycksplats och inte heller med fysiskt skadade personer utan ska kunna ge första hjälpen på det känslomässiga planet..

Vi kan aktiveras vid en händelse som är så omfattande eller allvarlig att resurserna för psykiskt och socialt omhändertagande måste organiseras, ledas och användas på ett samordnat sätt.

Krisstödsgruppens initiala åtgärder i den aktuella situationen kan handla om att:

  • upplåta lokaler där drabbade personer får sina omedelbara behov av skydd, värme, trygghet och mat tillgodosedda
  • hålla ihop familjer, ge stöd till barn och ungdomar och underlätta för anhöriga att komma i kontakt med drabbade
  • ge stöd och information till närstående
  • verka i det aktuella skedet i väntan på att ordinarie resurser tar över.

Uppdaterad: