Svenljunga kommun logotyp, tillbaka till startsidan.

Du är här:

Trygghetslarm

Ett trygghetslarm kan vara ett viktigt hjälpmedel för att du ska känna dig trygg i ditt hem Det har en larmknapp som du bär med dig och trycker på för att komma i kontakt med hemtjänsten om du behöver hjälp. Larmet fungerar under hela dygnet. Larmknappen sitter i en halskedja eller i ett armband och är kopplad till GSM- eller fibernät.

trygghetslarm

Kan jag få ett trygghetslarm?

Du som har en sjukdom, funktionsnedsättning eller oro och är behov av att kunna komma i kontakt med hemtjänsten om något händer dig, kan få ett trygghetslarm.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Du får varje månad betala en avgift för trygghetslarmet. Kostnaden ändras varje år och beslutas av Kommunfullmäktige. Du som inte har så hög inkomst kan ha rätt till reducerad avgift och det räknas ut av vår avgiftshandläggare.

Vad händer om jag har rätt till ett trygghetslarm?

När biståndshandläggaren har fattat ett beslut om att du ska få trygghetslarm skickar handläggaren en beställning till den personal som ska installera larmet. Vi ringer till dig och tillsammans bestämmer vi när larmet ska installeras. Hemtjänsten behöver i samband med det installera ett digitalt lås på din dörr.

Du ansöker om ett trygghetslarm hos våra biståndshandläggare. Du kan ansöka skriftligen på en blankett eller muntligen genom att ringa. Biståndshandläggaren utreder ditt behov och fattar beslut.

Vem ska jag kontakta?

Du behöver kontakta den biståndshandläggare som är ansvarig för det område där du bor.
Telefontid: helgfria vardagar mellan klockan 08.30-09.30

  • Bor du i Sexdrega, Roasjö eller Hillared?
  • Bor du i Östra Frölunda, Kalv, Håcksvik, Mårdaklev, Överlida, Mjöbäck eller Holsljunga?
  • Bor du i Svenljunga tätort, Axelfors, Strömsfors, Örsås, Revesjö, Redslared eller Ringestena?

.

Uppdaterad: