2023-05-21 Inga sommarlovsbusskort till ungdomar

Undrade när busskort som ger våra ungdomar möjlighet att resa gratis i regionen kommer.

Till min stora förvåning upptäckte jag att ni i år har beslutat att inte dela ut det. Ännu märkligare blev det när jag kollade vad som gäller i närliggande kommuner. Alla erbjuder kort för kommunens ungdomar, Tranemo skriver på sin sida: busskort som kommer att rädda din sommar. Svenljunga är den enda kommunen som avviker och bortpriorterar det som en onödig kostnad. Så jag undrar: vad ska våra barn göra under sitt sommarlov? Långt ifrån alla har råd att köpa ett kort för sin unge och det finns inte så mycket som erbjuds på plats. Dessutom alla kompisar från gymnasiet har fått kortet eftersom de bor i en kommun som ser fördelar med att erbjuda den möjligheten. Våra unga kan verkligen känna sig bortglömd och bortprioriterade. Borde de inte ha samma möjlighet att uppleva sommaren som alla andra i vår region?

2023-05-22 Svar från kommunstyrelseförvaltningen

Det stämmer att Svenljunga kommun precis som andra kommuner, exempelvis Ulricehamns kommun och Bollebygds kommun, inte avsatt medel för inköp av sommarlovsbusskort till ungdomar.

I Svenljunga kommuns verksamhetsplan 2023-2025, som beslutades 2022-11-28 § 175-176, prioriterades anslag för fritidskort/busskort till ungdomar bort. Satsningar på ungdomar genomförs i kommunen men är mer riktat mot de med störst behov. Du kan läsa vår verksamhetsplan på följande sida: Verksamhetsplan - Svenljunga.se Länk till annan webbplats..

Den 13 februari lämnade Socialdemokraterna i Svenljunga, genom oppositionsråd Patrik Harrysson (S), in en motion om busskort till ungdomar. (Diarienummer: KSF-2023-024-539)

Motionen remitterades till kommunstyrelsen för beredning. Motionen kommer tas upp på kommunstyrelsens sammanträde den 29 maj och beslutas i kommunfullmäktige den 12 juni. Förslag till beslut är att motionen avslås men att frågan lyfts till budgetberedningen i höst. Du kan följa inlämnade motioner på följande sida Motioner - Svenljunga.se Länk till annan webbplats..