Skolkuratorn arbetar med sociala frågeställningar tillsammans med elever, elevgrupper, föräldrar, rektorer och lärare.
Skolkuratorn har som uppdrag att arbeta med att fånga upp det friska och hälsosamma både hos eleverna och i deras lärandemiljö. Likaså jobba för att eleverna ska erbjudas en god, trivsam och lärande skolmiljö. (hälsofrämjande och förebyggande)
Skolkuratorn företräder eleverna i skolan och har ett helhetsinriktat synsätt runt eleven. Vilket innefattar skolmiljö, elevens egen förmåga, relationen mellan lärare och elev samt relationer elever emellan. Faktorer som har en stor betydelse för mående, trivsel och lärande.
Skolkuratorn kan kontaktas för stöd och råd i frågor runt en elev, en klass eller en hel skola. Det kan handla om mående, trivsel, kamratrelationer, relationer till lärare, familjerelationer med mera.
Du som elev eller förälder kan ta kontakt med oss skolkuratorer direkt, eller så kan du prata med din rektor eller din lärare för att komma i kontakt med oss.
Psykologen bidrar som sakkunnig med psykologisk kunskap till skolans organisation och arbetar på uppdrag av rektor samt skolhuvudman. Psykologen arbetar också med bedömning samt utredning i specifika elevärenden.
Psykologen ingår i skolenheternas elevhälsa och samverkar med elevhälsans övriga professioner.
Psykologen kontaktas av skolans rektor:
Namn | Enhet/enheter |
---|---|
Caroline Janevski | Mogaskolan 7-9 och grundsärskolan |
Lena Johansson | Mogaskolan F-6 |
Matilda Gustafsson | Sexdrega och Hillareds skolor och Landboskolan |
Anna Walkin | IM Lärcentrum |
.