Gratis busskort

Vi erbjuder gratis busskort till ungdomar i sommar, samt helårs bursskort till seniorer.

Ungdomskort 2018

Fritidskorten gäller hela sommarlovet fram till den 31 augusti och gäller resor med kollektivtrafik i hela regionen. Korten är personliga.

Korten skickas ut till alla elever i vår kommun som på vårterminen lämnar årskurs 6 till 9 på grundskolan och 1 till 2 på gymnasieskolan. Även du som saknar personnummer får ett busskort.

Du behöver inte ansöka, kortet ska komma hem i brevlådan till din folkbokföringsadress.

Korten är personliga. Skriv ditt namn på baksidan och registrera kortet hos Västtrafik. Tänk på att ta hand om ditt kort ordentligt! Vi kan inte garantera att vi kan hjälpa dig med ett nytt kort om du tappar ditt. Du som registrerar ditt kort på västtrafik.se kan vid förlust av kortet då få ett nytt via Västtrafik.

Förra året delade vi ut korten som en egen satsning från kommunen, i år är det istället en regional satsning så alla ungdomar i Västra Götaland får dessa fritidskort. Det betyder att det även är regionen som har bestämt till vilka årskurser korten ska lämnas ut.

Eftersom beslutet från regionen kom med kort varsel kan vissa kommuner ha svårt att hinna administrera utdelningen av korten i tid. Vi är tillförsiktliga att vi hinner och målsättningen är att alla elever ska ha sitt fritidskort innan sommarlovet. Om du inte har fått ditt kort innan lovet är det viktigt att du hör av dig till Kontaktcenter 0325-180 00.

 

Ungdomsaktiviteter i Svenljunga sommar 2018

Fritidskortet ger dig en stor möjlighet att upptäcka din omvärld, nu i sommar är det ett bra tillfälle att passa på att lära känna mer av din hemkommun och träffa nya kompisar. Följ gärna vår facebooksida Lovaktiviteter Svenljungalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för att få reda på en massa gratis aktiviteter som du kan vara med på under sommaren.

Seniorkort

Seniorkortet gäller för dig som är över 65 år, och gäller dygnet runt för resor med Västtrafiks allmänna kollektivtrafik inom kommunen,  samt vid resor med Närtrafik. Den gäller inte vid resor med färdtjänst. Alla som ofattas av erbjudandet har fått ett brev hemskickat av Västtrafik med en svarstalong. Om du har tappat bort din svarstalong kan du även beställa seniorkortet via www.vasttrafik.se/bestallseniorkortlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Svenljunga kommun betalar för resorna med seniorbiljetten men tar ut en administrativ engångsavgift på 150 kr för kortet. Administrationsavgiften faktureras av kommunen och skickas med post hem till den senior som beställt ett kort på Västtrafik.

Vanliga frågor om Seniorkortet

- Jag har beställt ett seniorkort. När kommer mitt kort? Leveranstiden är ca två veckor från det att vi mottagit din beställning. Tänk på att göra din beställning i god tid så att du hinner få kortet innan din födelsedag (om du beställer ditt första seniorkort), alternativt innan seniorladdningen går ut (om du redan har ett kort men fått brev om att det behöver bytas ut).

- Jag beställde inte ett seniorkort när jag fick erbjudandet, hur gör jag för att beställa ett i efterhand?
Om du har kvar ditt brev kan du skicka in svarstalongen eller beställa ditt kort på svarssidan (med hjälp av koden som står på svarstalongen i brevet). Om du beställer ditt första seniorkort så är adressen www.vasttrafik.se/bestallseniorkortlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, om du redan har ett seniorkort som ska bytas ut på grund av kortets utgångsdatum så är adressen www.vasttrafik.se/nyttseniorkort. Om du inte har kvar ditt brev kan du besöka någon av våra Västtrafikbutiker eller kontakta vår kundservice på 0771-41 43 00.

- Jag har flyttat från kommunen, kan jag fortsätta att resa med mitt seniorkort?
Du kan inte fortsätta resa med seniorladdningen som gällde i den kommunen du flyttade från. När du flyttar till en annan kommun spärras därför seniorladdningen i din gamla kommun. Har du en kontoladdning på ditt kort kan du dock fortsätta resa med den. Om kommunen du flyttat till erbjuder seniorkort kommer du inom några veckor få ett erbjudande om att beställa det.

- Mitt seniorkort har gått ut, varför har jag inte fått ett erbjudande om att beställa ett nytt? Erbjudandet kan ha kommit bort. Ta kontakt med kundservice på 0771-41 43 00 eller besök någon av Västtrafiks butiker.

- Jag har fått mitt nya seniorkort, kan jag fortsätta resa med det gamla? Ditt gamla seniorkort spärras när du fått ditt nya kort. Du ska därför börja resa med det nya kortet så snart du fått det. Om du hade en kontoladdning på ditt gamla seniorkort så har den förts över till det nya kortet.

- Till vilken adress ska jag skicka in mitt gamla seniorkort? Använd returkuvertet som du fick med ditt nya kort. Portot är betalt. Du behöver bara skicka in ditt gamla kort om du hade en kontoladdning på det. Observera att du endast ska skicka in ditt gamla seniorkort, inga andra kort.

- Jag har tappat bort mitt returkuvert? Lägg kortet i ett vanligt kuvert, frankera och skicka det till VÄSTTRAFIK AB, Administrationen, SVARSPOST 20467513, 541 20 Skövde

 

Sidan senast uppdaterad: 2018-05-17 11.56