Kommunikationsplan för Svenljunga kommun

Manda Schillerås

Syftet med detta förslag är att få fler medborgare, företag och tjänstemän att bli mer stolta över sin bygd. Att skapa bra ambassadörer som talar gott om Svenljunga.

Bakgrund: I flera år har vi sett en negativ bild om kommunen i media men också muntligt ute på byn. En del av artiklarna i media kan ha en poäng i vad de skriver men långt ifrån alla. Vår lokala tidning är en av få som vågar skriva positivt om Svenljunga. Vi behöver ha fler positiva ord om Svenljunga även om det finns de som talar gott om Svenljunga. Negativa ord har alltid en tendens att höras högre än positiva. Svenljunga kommun är vacker och har stor utvecklingspotential. Vi är dåliga på att berätta detta. Idag kan vi exempelvis se fler inflyttare pga den nya vägen till Göteborg.

Intern kommunikation: Låt oss börja internt. Ta fram en minimum nivå i hur många timmar det får ta innan tjänstemän och politiker svarar på telefon och/eller mail. Varför? Oavsett besked ger detta ett professionellt intryck. Det är jätteviktigt! Idag ser vi tyvärr svar som kan ta upp mot 6 månader. Det är inte acceptabelt! Detta ger inga positiva vibbar ut mot vare sig medborgare, företag, tjänstemän eller politiker. Snabba svar tystar ner negativa inspel oavsett vad beskedet blir.

Extern förbättring genom en responsiv och mer interaktiv webb: Idag letar människor till stor del upp information på våra mobila enheter. Svenljunga Kommun har en ganska så informativ hemsida men ingen responsiv/mobil webb vilket riskerar att vi tappar engagemang, möjliga inflyttare och förmodligen ökar samtalen in till växeln/receptionen. En responsiv webb sparar tid och pengar. Följ besökssidan för Svenljunga och Tranemo. Denna webb är mobil!  Idag är Svenljunga.se ganska så bra på att koppla sociala medier till sig men vart är engagemanget på Instagram? Mer än 10 hashtaggar gör att sökmotorn snappar upp Svenljunga och att Google placerar Svenljunga högre i sökmotorerna. Våga lyfta företag och positiva händelser. Följ våra tjänstemän, företag och föreningar på Instagram. Det finns 365 dagar på ett år och genom inslag på Instagram och Facebook kan man lyfta en hel del vardagliga frågor. Företagen och företagarföreningen är motorn i ett samhälle, glöm inte att lyfta dem mer. Detta kan också leda till ett förbättrat företagsklimat. 

Lägg upp minst en positiv händelse om utvecklingsområden/dag. Det kan exempelvis vara en notis om vår Kulturskola, Teaterbiograf, vackra Fegen, vårt duktiga damlag i fotboll eller att Lockryd växer. Varför inte låta inlägg länkas direkt från hemsida till Facebook eller Instagram?

Arbetet med Facebook löper på ganska så bra i kommunen, men det måste komma minst ett inlägg/dag med nya bilder. Detta för att fånga intresse men också få Google att känna av aktivitet på hemsidan vilket gör att sidan hamnar högre i sökmotorerna. Varför inte ha en fototävling där namnet på fotografen läggs ut på webb eller på sociala kanaler? 

Glöm heller inte att digitalisera dokument och blanketter. Flertalet blanketter måste än idag fyllas i via pappersform. Låt blanketter bli redigeringsbara på nätet. Det finns så många kommuner som kommit längre i denna fråga och Svenljunga kommun borde ta efter-snabbare! Sist men inte minst översätt hemsidan professionellt på engelska MINST, detta ger ett mer professionellt intryck mot besökare och nyanlända. Google Translate är inte ett alternativ om man vill bli tagen på allvar.

Varför satsa på mobil webb? Det är genom de mobila enheterna trafiken ökar. Syns vi inte finns vi inte. Kommunen har möjlighet att nå ut till engagerade medborgare och skapa snabba dialoger. Kommunen har en möjlighet att hamna högre på Google som styr stor del av den ?digitala Världen? idag. Kommunen har möjlighet att ihop med företagarföreningen synas mer. Svaren på varför är mer än så här.

Mitt förslag är att man gör en intern och extern kommunikationsplan som har som syfte att förbättra dialog och kommunikation ut mot medborgare, företagare men också mot tjänstemän på kommunhuset. Våga lyfta det positiva som händer genom en interaktiv webb men också genom snabbare respons från tjänstemän och politiker via mail och telefon.     

12 av 14 gillar detta
Kommentarer
  1. Manda Schillerås
    Svar till "Förvånad". Hemsidan blev responsiv strax innan jul, dvs efter det att jag lämnat in medborgarförslaget ;). Allt väl, Manda
    # 19
    2017-01-30
  2. Admin
    Kommunstyrelsen besvarade medborgarförslaget den 12 december 2016. I februari 2016 antog kommunfullmäktige en ny kommunikationsstrategi. Utifrån denna strategi pågår nu ett arbete med att ta fram riktlinjer och rutiner för kommunikationsarbetet i kommunen. Dessa rutiner och riktlinjer berör exempelvis intern kommunikation, extern kommunikation, marknadsföring samt kriskommunikation. Medborgarförslaget anses därmed vara besvarat.
    # 18
    2017-01-03
  3. Förvånad
    Har du provat surfa på hemsidan via en mobil? Den är ju rsponsiv! :)
    # 17
    2016-11-18
  4. Sebastian
    test
    # 16
    2016-11-18
  5. Marianne Josefsson
    Ett väldigt tänkvärt skrivet medborgarförslag. Visst kan vi förändra oss i den riktning som Amanda skriver. Vi har ju så mycket bra saker att ta fram i vår bygd och här finns så många "duktiga" välutbildade och engagerade människor. Vi måste ta tag i det var och en på sin plats och samarbeta. Många som gör bra saker tillsammans gör skillnad. Tack Amanda för att du engagerar dig för vår bygd.
    # 2
    2016-07-07
  6. Admin
    Om du lämnar en kommentar på detta medborgarförslag senast den 30 juli 2016 så tar vi med den i vårt fortsatta arbete.
    # 1
    2016-06-30
Stängd för fler kommentarer
Dela

Sidan senast uppdaterad: 2016-06-30 09.06

Svenljunga kommun
SE-512 80 Svenljunga | Telefon 0325-180 00 | Fax 0325-185 01 | kansliet@svenljunga.se | Organisationsnummer 212000-1512 | Om webbplatsen | Logga in